Everysport Media Group söker Ad Operations Manager

 

Everysport Media Group (ESMG) är ett media- och teknikföretag med fokus på sport. Vi äger och driver ett flertal av de främsta digitala kanalerna inom fotboll, ishockey och trav – med egna varumärken som SvenskaFans, Fotbolldirekt, Hockeysverige och Eliteprospects. Därtill har vi säljuppdrag för populära sajter som Fotbollskanalen, Sporttv och Handbollskanalen och vår portfölj omfattar över 2 miljoner unika besökare per vecka.

ESMG är ett snabbt växande medieföretag inom sport, och med ett utbud som ständigt växer och ökat fokus på den programmatiska affären behöver vi nu ett tillskott till vårt team. Vi erbjuder en positiv och energisk arbetsplats med högt i tak och god stämning, i ett drivet bolag med stora ambitioner att bli landets största sportmediaföretag.

Jobbet innebär främst att du ansvarar för vår annonsaffär (direkt eller programmatisk) från bokad kampanj till statistisk uppföljning och leverans av underlag för fakturering. Du är en viktig del av vårt säljteam och har en daglig dialog med våra säljare och dina kollegor inom Ad Ops, men är även en viktig kontaktyta gentemot slutkund eller mediebyrå och det är därför viktigt att du är en duktig och flexibel problemlösare. Det är ett stort plus om du samtidigt har erfarenhet av att jobba mot kund och produktion/redaktion med kampanjer som går över flera plattformar, där sociala medier och native är en naturlig del av kommunikationsmixen. Rollen kommer dessutom vara väldigt flexibel och utvecklingsbar, där du själv kommer bestämma mycket av arbetsupgifterna.

Främsta arbetsuppgifter:
bock2   Boka direkt- och programmatic-kampanjer i vår adserver i kontakt med kund och säljare
bock2   Ta in och kontrollera pdf-annonser till våra print-magasin
bock2   Hålla koll på sajternas trafik, lediga annonsvisningar, och föreslå kampanjupplägg för säljare
bock2   Optimera kampanjer och intäkter efter viewability, CTR och floor prices
bock2   Utveckla säljprodukter tillsammans med adserver-programmerare, interna utvecklare och sajtägare
bock2   Optimera sajter och annonsplaceringar efter marknadens behov och SEO-tänk
bock2   Rapportera intäkter till externa och interna partners
bock2   Starta och driva nya projekt och sajter inom koncernen

Vi söker dig som har erfarenhet av digital media i allmänhet och displayannonser i synnerhet, kanske jobbar du redan idag som traffic/Ad Ops hos en publisher eller display- eller programmaticköpare på byråsidan. Du förstår hur köpprocessen hos en mediebyrå fungerar och har koll på branschtermer, annonsformat och nyckeltal för uppföljning av kampanjer.

Är du väl insatt i något av de större Ad Server-verktygen (Adform PPAS används idag), annonshantering för print och har erfarenhet från programmatiska köp är det mycket meriterande. Det är extra meriterande om du dessutom har tidigare erfarenheter av SEO och affiliate, samt att koordinera kampanjer som förutom displayannonser också använder native, DSP och sociala medier.

 

Vad som krävs i övrigt:

bock2   Goda​ kunskaper i​ engelska
bock2   Goda kunskaper i Office-paket
bock2   Goda kunskaper i HTML
bock2   Grundläggande kunskaper i Photoshop eller motsvarande

 

Intresserad?
Kontakta Tomas Nilsson på: tomas@sportsverige.se